Ik

Rabu, 28 September 2022

Anak Semakin Fokus Dalam Pembelajaran Dengan Eskayvie i-Qids, Booster Untuk Minda Kanak-Kanak






                     Dah ready nak ke sekolah

Mempunyai anak yang banyak ragam seringkali merungsingkan kepala kita lebih-lebih lagi anak yang kian membesar. Kita sebagai ibu bapa harus la memainkan peranan yang penting dalam membentuk dan mendidik mereka untuk menjadi yang terbaik dalam setiap perkara yang mereka lakukan. 

Tidak terkecuali, Nad juga mempunyai anak yang suka menghabiskan masa dengan menghadap handphone tanpa henti dari pagi hingga ke malam. Perkara ini sangat membimbangkan nad sebab risau dia tidak fokus pada pelajaran dan sering tidur lewat malam. 

Nad percaya pasti ramai ibu bapa diluar sana yang hadapi masalah yang sama seperti Nad, anak terlalu ketagih dengan gajet. Memang dah jadi trend sekarang ni kanak-kanak terlalu leka dengan gajet, menonton Youtube dan bermain game. Yang terbaru ni mereka leka tengok TikTok pula. Serius pening kita nak hadkan penggunaan telefon mereka. 

3 Tips Mengawal Penggunaan Gajet Untuk Kanak-Kanak

Sedar tidak sedar, perkara ini tidak menyihatkan kerana kanak-kanak yang main gajet tanpa kawalan boleh mengundang ketagihan melampau dan kurang aktiviti harian yang menyihatkan. Ketagihan merupakan antara bahaya gajet yang ramai ibu bapa tidak sedar.

Kajian mendapati bahawa kanak-kanak yang menghabiskan masa lebih dari dua jam di hadapan skrin atau peranti digital lain lebih cenderung mengalami masalah psikologi dan perkembangan otak mereka yang terganggu. Ini akan menyebabkan berlakunya kelewatan dalam perkembangan kognitif, gangguan kepada pembelajaran serta sering mengantuk di dalam kelas kerana tidur lewat dan leka bermain telefon pintar.

Lebih menggerunkan jika anak ini secara tidak sengaja memperoleh akses kepada laman web pornografi yang jelas mengundang satu keadaan membimbangkan.

Kat sini Nad nak kongsikan 3 tips mengawal penggunaan gajet untuk kanak-kanak sebagai rujukan bersama. Semoga bermanfaat.

1. Tetapkan Had Masa Anak Menggunakan Gajet

Penting buat ibu bapa hadkan masa anak menggunakan gajet. Kita perlu menetapkan berapa lama tempoh mereka boleh menggunakan gajet dalam sehari. Contohnya hanya 1 jam sahaja ketika hari biasa dan 3 jam pada hari minggu. Jangan biarkan anak-anak ini terlalu leka dengan gajet sehingga terlupa menyiapkan kerja sekolah dan kurang melakukan aktiviti harian yang lain.


2. Terangkan Bahaya Gadget Kepada Anak


Penerangan berkenaan keburukan dan bahaya gadget kepada anak juga amat penting, agar dia tahu dan faham mengapa tidak boleh main gadget dengan kerap. Sebagai contoh, korang boleh katakan kepada anak bahawa gadget boleh merosakan mata jika mereka menggunakannya dalam tempoh masa yang terlalu lama. Apabila mereka memahami keburukan gadget, insya-Allah anak-anak boleh menerimanya dan memberikan kerjasama. 


3. Buat Aktiviti Yang Boleh Buat Anak Lupakan Gajet

Ni paling penting, korang boleh buat apa-apa aktiviti yang boleh membuatkan mereka lupa tentang gajet. Bila mereka sibuk dengan aktiviti mereka dah tak hiraukan gajet. Contohnya minta tolong anak-anak bantu mengemas rumah, bantu memasak, bermain puzzle dan kuiz atau sebagainya yang boleh memanfaatkan masa mereka.


        Aktiviti bermandi manda dapat elakkan 
    anak-anak terlupa dengan telefon mereka :D

Eskayvie I-Qids Jadikan Kanak-Kanak Lebih Fokus Dalam Pembelajaran.


Selain daripada tip-tip di atas, korang juga boleh dapatkan makanan tambahan yang boleh merangsang minda bagi menyokong perkembangan otak anak-anak agar mereka lebih cergas, pemikiran menjadi lebih cerdas serta lebih fokus kepada proses pembelajaran.


Baru-baru nie, Nad ada scroll di media sosial dan ternampak produk Eskayvie i-Qids nie. Niat nak cuba amalkan pada anak-anak. Alhamdulillah, sejak Nad bagi dia orang cuba makan makanan tambahan Eskayvie i-Qids nie, Nad nampak perubahan yang sangat baik. Anak Nad dah mula tidur awal dan semakin bersemangat bangun pagi setiap hari untuk ke sekolah.

Tablet Eskayvie i-Qids berperisa coklat, senang dikunyah, sedap dimakan dan sesuai untuk kanak-kanak berusia dari 2 tahun dan ke atas. Ia mengandungi 6 bahan nutrisi utama untuk menyokong perkembangan otak yang sihat dan minda yang cerdas iaitu Phosphatidylserine, Alpha-Linolenic Acid, 22 buah ekstrak buahan dan sayuran, Moringa oleifera, prebiotik dan multivitamin dan mineral.


Bahan-bahan inilah yang memberikan khasiat penting berikut:

●      Merangsang sel-sel otak untuk berhubung.

●      Menguatkan memori & daya ingatan.

●      Meningkatkan fokus & daya tumpuan.

●      Memperbaiki mood dan mengurangkan stres.

●      Menyokong prestasi sekolah & pembelajaran.

●      Melengkapkan keperluan nutrisi dengan 22 jenis vitamin dan mineral serta 22 jenis                    

        ekstrak buahan dan sayuran.

Pengambilannya pula sangat mudah hanya 2 biji sehari selepas makan. Dalam 1 botol Eskayvie i-Qids mengandungi 60 biji tablet chewable untuk penggunaan 1 hingga 2 bulan. Anak nad sekarang nie pun dah kurang main handphone dan lebih tumpukan pada kerja sekolah dia. Bila ada kerja sekolah, terus dia buat cepat-cepat dan siapkan. Cikgu pun dah tak ada komplen dia mengantuk dalam kelas lagi.


Apa Kata Mereka Yang Dah Cuba Eskayvie i-Qids?

Untuk pengetahuan korang semua, ramai ibu bapa di luar sana dah pun mencuba Eskayvie i-Qids ni walaupun baru sahaja dilancarkan. Produk Eskayvie ni mula terkenal ke seluruh Malaysia dengan produk Eskayvie Diffenz ketika pandemik Covid-19. Ramai yang akui manfaat kebaikkan produk ini.


Jom kita tengok apa kata ibu bapa yang dah amalkan i-Qids nie.

Seperti anak Nad, anak Puan Nina ni juga banyak habiskan masa dengan telefon. Tapi lepas amalkan Eskayvie i-Qids dia semakin kurang berminat dengan telefon dan lebih minat dengan pen, kertas, lego dan plasticine.

Ada juga cikgu yang kongsikan anak muridnya semakin ceria dan banyak peningkatan di dalam kelas selepas mencuba Eksayvie i-Qids ni. Kalau sebelum ni dia pendiam dan tidak berkeyakinan diri tapi kini dah semakin ceria dan berkeyakinan dalam diri dan bergaul dengan rakan-rakan lain.

Dapatkan Eskayvie i-Qis Hari Ini!

Kepada ibu bapa yang sedang mencari tablet yang sesuai untuk anak, boleh dapatkan eskayvie i-Qids nie sebab sangat berkesan dan bagus dalam membantu anak dalam pelajaran, membantu meningkatkan imun badan dan dapat membantu meningkatkan daya ingatan. Kalau sayangkan anak-anak, kita mesti ikhtiar dan berusaha mencari yang terbaik untuk mereka.

Korang yang berminat nak dapatkan i-Qids ni bolehlah layari laman web dan media sosial dibawah.

Laman Web: www.iqids.com.my 

Semoga bermanfaat 😊

1 ulasan:

  1. muhammad solehuddin12/02/2022 7:09 PG

    nice info!! can't wait to your next post!
    visit mine: muhammad solehuddin https://uhamka.ac.id/

    BalasPadam