Ik

Sabtu, 29 September 2018

JANGAN PILIH KERJA


Assalamualaikum dan selamat pagi semua..

Pagi sabtu yang indah seindah mentari dilangit tapi tak seindah hatiku yang mendung nak ribut nie..hahaa..Hari nie genap seminggu aku kj kat sini setelah 3 bulan setengah aku tanam anggur..Sebenarnya tak delah tanam anggur sangat sebab aku kj juga tp kj sekejap-sekejap jela since aku pindah balik kedah nie..

Memang betul apa kata orang, kj jangan memilih sangat sebab zaman sekarang nie peluang pekerjaan sangat2 la terhad macam kat kawasan umah my family nie kebanyakkan peluang pekerjaan tue ade tp tgok juga pada kelayakan akademik kite..Kalau ko belajr sampai degree pn tp apply kilg xguna..Setakat SPM je kilang boleh amik..Len la kalau ko apply jawatan tue kena ngn qualification ko tu kira rezeki ko la kan..

Firstly memang aku da biasa kj..Bila tak kj nie aku rasa macam xselesa yela da biasa pegang duit sendiri..Aku nak share pengalaman kj aku yang pertama sejak aku pindah sini..Kj pertama aku ialah aku kj dengan syarikat pinjaman wang berlesen.Faham2 jela bila da kj dengan syarikat pinjaman wang berlesen nie, risiko tetap ada tapi aku malas nak cite panjang-panjang korang sendiri paham..Apa yang aku boleh cakap nie la kj yang aku boleh bertahan untuk 1 bulan je sebab aku rasa kj yg aku buat nie mcm tak berkat plak..

Untuk kj yang kedua plak, aku dapat kj kilang Sharp di bakar arang..Memang seronok kj kilang nie sebab ko akan dapat ramai kawan baru, persekitaran dan suasana kj yang baru..Sebelum nie pun aku pernah kj kilang di Infineon Technology Melaka selama 4 tahun so aku memang tiada masalah untuk masuk kilang balik.

Tapi yang tak bestnye kj kilang kat sini ialah aku kj under agen..Korang paham-paham jela kalau kj kontrak under agen nie macam hawau lagi dok makan duit orang.Aku bukan nak tuduh atau nak fitnah orang tapi tak semua agen yang macam nie..Kalau dapat agen yang ok tak mencekik sangat xpe jugak sebab aku faham diowang pn nak cari duit tepi tapi agak-agak la keringat orang yang penat kj tapi bila time gaji je msti xcukup potong itu potong ini..Aku cuma bertahan untuk 1 bulan 1 minggu..

Untuk kj yang seterusnya nie aku kat TM Point depan taman umah aku je..Aku kj nak masuk seminggu.Tm point tmpat aku nie authorised dealer saje..Not bad la kj sini pun ade risiko  jugak terutamanya bila ko duduk kaunter..Duit short memang ko kena bertggjawab la..Aku harap aku boleh kj lama skit la dari yang sebelum-sebelum nie..If ade job yang lebih baik why not aku try kan??

Ok la, nanti aku cite lagi di next entry..Nie pun sebab aku kj tm so dapatla aku update sikit-sikit bila customer tak ade ok..

Psst...pada korang yang nk tanya aku berkenaan streamyx or unifi boleh je tak de masalah..tapi untuk pendaftaran sahaja lain-lain aku xboleh nak jawab sebab aku pny kj nie just untuk pendaftaran je okk...

2 ulasan:

  1. memang peluang pekerjaan agak limited sekarang. kadang bukan sebab memilih, tapi mungkin tak serasi dan tak kuat semangat.
    Janji Kita

    BalasPadam
  2. Cerita la kerja Infineon melaka macam mana. Share la

    BalasPadam