Ik

Khamis, 28 Mei 2020

Ayam Brand Melancarkan Kempen Pantri Komuniti di Anjung Singgah dan Petubuhan Kebajikan Kasih Nurul Hasanah


Kuala Lumpur, 28 Mei 2020 - Walaupun masa-masa sukar disebabkan oleh pandemi Covid-19, rakyat Malaysia berusaha bersama-sama untuk menyokong masyarakat dengan kebaikan dan kepercayaan, memberikan kaedah lama seperti pantry makanan komunal.

Inisiatif #AyamWithYou Food Pantry, oleh Ayam Brand ™ dan 13 rumah kebajikan di seluruh negara membantu badan amal, memberi mereka kuasa untuk membantu masyarakat sekitar yang memerlukan.



Contohnya di tempat perlindungan gelandangan Anjung Singgah di Jalan Lekiu menerajui masyarakat sekitar dengan menguruskan pantri #AyamWithYou di kawasan ini.

“Kami prihatin untuk kesejahteraan beberapa keluarga di sini terutama pada bulan Ramadan dan untuk Raya. Kami tidak mempunyai banyak, tetapi mereka mempunyai lebih sedikit. Kami telah menjadi sebahagian daripada kempen Penjagaan Komuniti Ayam Brand ™ pada masa lalu.Tahun ini Ayam Brand ™ sekali lagi menyediakan organisasi kami bekalan produk mereka selama dua bulan untuk penduduk kami, dan mencadangkan makanan pantry atau gerobok sebagai penyelesaian untuk masyarakat. Mereka telah menyediakan pantri tahan cuaca dan stok produk yang berasingan yang dapat kita memberkati masyarakat, ”kata Anjung Singgah Yayasan Kebajikan Negara, pegawai operasi, Encik Amir Rudin Bin Abdul Rahman.



Pantri tahan cuaca dipasang di luar tempat perlindungan agar jarak sosial dapat dilihat. Ia dibuka untuk umum sepanjang masa. Kakitangan dan penduduk mengemas kini komuniti mengenai pantri makanan melalui kumpulan komuniti di media sosial dan aplikasi pesanan, dan mereka menambah produk Ayam Brand ™ setiap hari.

"Kami mengirim pesanan melalui WhatsApp dan Facebook bahawa barang-barang pantri makanan adalah percuma untuk mereka yang memerlukan, sementara mereka yang ingin menyumbang dapat menambahkan makanan kering, makanan ringan, alat tulis, produk pembersih dan barang-barang penting lainnya. Penduduk menikmati tanggungjawab menguruskan pantri makanan dan menyimpannya dengan baik. Mereka dapat melakukan kebaikan dan kemurahan hati, ”kata Encik Amir Rudin.



Tindak balas terhadap inisiatif itu luar biasa dengan peruntukan harian produk Ayam Brand ™ seperti tuna, kacang panggang, kacang polong yang diproses, nanas kalengan dan santan cepat naik, dan keperluan lain ditambahkan, dengan sokongan kuat dari masyarakat.

“Kejutan muncul di pantri makanan termasuk sayur-sayuran segar, kurma, formula bayi, lampin dan biskut Raya! Kita dapat merasakan kedekatan #KitaJagaKita. Projek pantry makanan #AyamWithYou menjadikan Raya ini sangat istimewa dengan membina ikatan kebaikan, kepercayaan dan sokongan yang lebih kuat dalam komuniti kami, yang membolehkan kami menyumbang secara aktif kesejahteraan, "tambahnya.

Melalui program Tanggungjawab Sosial Korporat yang telah lama berjalan, Ayam Brand ™ telah menyumbang lebih dari 2 juta makanan sihat untuk amal, menyediakan makanan berkhasiat kepada lebih daripada 21,800 orang dari 524 organisasi amal dan NGO dalam tempoh 12 tahun yang lalu.




Tahun ini jenama tersebut telah menyokong barisan hadapan Covid-19 di Hospital Sungai Buloh, 13 rumah kebajikan, inisiatif pantry makanan #AyamWithYou, dan pusat Transit Tanpa Tunai Anjung Singgah Kuala Lumpur, dengan rancangan untuk menyokong lebih banyak organisasi dan komuniti.

“Covid-19 secara drastik mengubah rancangan kami untuk Kempen Komuniti Ayam Brand ™ tahunan ke-13, tetapi kami melihat kesan positif dari inisiatif #AyamWithYou Food Pantry. Ini mengubah narasi untuk rakan kediaman amal kita, dari menjadi penerima menjadi penyumbang dan penderma di komuniti masing-masing. Komuniti di sini telah menerapkan konsep pantri makanan 'mengambil apa yang anda perlukan, tinggalkan apa yang anda boleh' mewujudkan satu kitaran berbudi bahasa yang menyokong inisiatif itu, "kata Pengurus Pemasaran Ayam Brand Malaysia, Nathan Deverre.


Kakitangan Ayam Brand ™ telah membantu menyebarkan berita di pantri makanan supaya lebih banyak yang dapat memberi manfaat atau sumbangan, dan memulakan bola dengan menjadi yang pertama menyumbang barang bukan makanan ke pantri.

“Bermula dengan keluarga dan rakan kami menghantar senarai keperluan untuk pantri. Mereka yang boleh menurunkan barang keperluan di pantri. Masyarakat begitu bersedia dan bersemangat untuk membantu. Mereka juga telah berkongsi lokasi pantri dengan mereka yang memerlukan. Kita semua boleh membantu dengan cara kita, ”kata ahli pasukan Ayam Brand ™ yang tinggal di kawasan itu.




Kedai makanan #AyamWithYou terletak di Anjung Singgah, Lot 28-32 Jalan Hang Lekiu, 50100 Kuala Lumpur dan di Pertubuhan Kebajikan Kasih Nurul Hasanah No 1, Jalan Pimping Kanan, Ukay Heights 68000 Ampang Selangor.

Dapatkan maklumat lebih lanjut mengenai inisiatif pantry makanan #AyamWithYou, lawati https://www.ayambrand.com.my.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan